Výklad stanov Slovenského zväzu záhradkárov

Úvodné ustanovenie

V zmysle ustanovenia § 1 ods. 1 zákona č. 83/1990 Zb. O združovaní občanov v znení neskorších predpisov, občania majú právo slobodne sa združovať. Práva a povinnosti člena združenia upravujú stanovy združenia.
Na základe uvedeného zákona delegáti VI. zjazdu Slovenského zväzu záhradkárov (ďalej len zväz) prijali stanovy. V znení dodatku č.1 schválenom VII. zjazdom SZZ, ktoré zaregistrovalo Ministerstvo vnútra SR rozhodnutím č. VVS/1-909/90-51-2 dňa 3.1.2001. VIII. zjazd Slovenského zväzu záhradkárov prijal k nim dodatok č. 2. Stanovy v znení dodatku č.2 zobralo na vedomie MV SR dňa 4.7.2006 pod č. VVS/1-909/90-51-3.
Úvodné ustanovenie stanov zväzu zakotvuje dobrovoľnosť členov – záujemcov o záhradkársku činnosť vo všetkých jej formách. Súčasne deklaruje, že ide o nepolitické združenie jej členov. Nikoho teda nemožno akoukoľvek formou nútiť byť členom.

§ 1
Názov, sídlo a pôsobnosť

Aj naďalej sa ponecháva z dôvodov hospodárnosti a predchádzajúcich tradícií názov organizácie Slovenský zväz záhradkárov, pričom pôsobnosť zväzu sa vzťahuje na celé územie Slovenskej republiky. Za sídlo republikových orgánov (t.j. zjazd, republikový výbor, predstavenstvo republikového výboru a republikovú kontrolnú a revíznu komisiu) bolo schválené hlavné mesto Slovenskej republiky – Bratislava, Havlíčkova ul.č.34. Určuje sa aj sídlo ZO SZZ čo má význam vo vzťahoch so súdmi a štátnymi orgánmi.

§ 2
Právna povaha

Z ustanovenia § 2 ods. 3 zákona č. 83/90 Zb. o združovaní občanov v znení neskorších predpisov vyplýva, že združenia, ktorým je aj Slovenský zväz záhradkárov a jeho organizačné zložky sú právnickými osobami. Do ich postavenia a činnosti môžu štátne orgány zasahovať len v medziach zákona. Z ustanovenia § 18 ods. 2 písm. a) Občianskeho zákonníka (zákon č. 40/64 Zb. v znení neskorších predpisov) vyplýva, že právnickými osobami sú združenia fyzických alebo právnických osôb.
Právnu subjektivitu organizačných zložiek zväzu (t.j. základné organizácie, okresné a mestské výbory a republikový výbor) zakotvuje ustanovenie § 6 ods. 2 písm. e) zákona č. 83/1990 Zb., ako aj tieto stanovy v § 31 ods. 2. Takýto výklad právnej subjektivity organizačných zložiek zväzu zverejnilo aj Ministerstvo vnútra SR, sekcia verejnej správy, svojim listom č. VVS/1-909/90-51 dňa 10.11.1994.

§ 3
Poslanie zväzu

Poslanie zväzu zahŕňa najmä organizovanie, zabezpečovanie a rozvíjanie záhradkárskej činnosti, ako aj spoluprácu na tvorbe a ochrane životného prostredia, vytvárania podmienok na aktívny odpočinok svojich členov, uspokojovanie záujmov a potrieb členov.
Ide o základné vymedzenie poslania zväzu, nakoľko jeho rozsah činnosti je podstatne širší vzhľadom na úlohy, ktoré zväz zabezpečuje.

§ 4
Hlavné úlohy, účel a cieľ

Delegáti VIII. zjazdu zväzu schválili hlavné úlohy zväzu do roku 2010, v ktorých sa podrobnejšie špecifikujú podmienky ďalšej pomoci členom zväzu. Ide hlavne o oblasti odbornú, výchovnú, organizátorskú a metodickú, spoločenskú a ekologickú, ekonomickú, právnej výchovy, legislatívy, ako aj oblasť kontrolnú a revíznu.
Podľa konkrétnych podmienok zjazd prijal úlohy v prospech svojich členov organizovaných vo zväze.
V uvedenom paragrafovanom znení sú určené spôsoby, formy ako aj prostriedky, ktorými je možné zabezpečovať plnenie hlavných úloh a uskutočňovať poslanie a ciele zväzu na všetkých úsekoch jeho činnosti. Zjazd vytýčil pre svoje organizačné zložky záväznú líniu, podľa ktorej sú povinné postupovať a riadiť sa ňou pri plnení zväzových a vlastných úloh v rámci svojej územnej pôsobnosti, pričom je rešpektovaná ich vlastná iniciatíva. V odstavci 1 až 9 sú konkrétne rozpracované jednotlivé oblasti činnosti zväzu. Toto ustanovenie je rozšírené o odsek 10, ktorý vymedzuje základné poslanie zväzu z hľadiska zák. 336/1999 Z.z. v znení zmien a doplnkov o daniach z príjmov a umožňuje oslobodiť tieto príjmy od dane. Je potrebné zdôrazniť, že v rámci legislatívneho procesu mnohé právne normy nižšej právnej sily nie sú v súlade s právnymi normami vyššej právnej sily, resp. ich nejasná formulácia umožňuje rôzny výklad. Preto v súčasnej dobe je potrebné na tomto úseku venovať zvýšenú pozornosť pri poskytovaní odborných a právnych rád týkajúcich sa oblasti záhradkárstva a jeho majetkoprávneho vysporiadania. Aj keď poskytovanie právnych rád neznamená právnu ochranu alebo prevzatie právneho zastúpenia pre jednotlivé organizačné zložky zväzu, zameranie najvyšších orgánov zväzu medzi zjazdmi (t.j. republikového výboru a predstavenstva republikového výboru) v tomto procese bude prvoradou úlohou v oblasti navrhovania a pripomienkovania právnych noriem, ktoré sa budú bezprostredne dotýkať zväzu a jeho členov.
V tomto ustanovení bol doplnený odsek 11, ktorý umožní zväzu zhodnocovať dočasne voľné finančné prostriedky pri maximálnej obozretnosti vo vnútri zväzu, nie smerom navonok a pomôcť si tak vzájomne.

§ 5
Členstvo
K ods. 1
V uvedenom odstavci je zakotvená dobrovoľnosť členstva vo zväze, čo vyplýva aj z ust. § 3 ods.1 zákona č. 83/1990 Zb., ktorý deklaruje, že nikto nesmie byť nútený k združovaniu, členstvu v združeniach ani k účasti na ich činnosti.
Cudzí štátny príslušník sa môže stať členom zväzu, ak pracuje na území Slovenskej republiky a má povolenie na pobyt na území Slovenskej republiky. Súčasne musí byť splnená ďalšia podmienka a to súhlas so stanovami zväzu. To je v súlade aj s čl.29 ods.1 Ústavy Slovenskej republiky.
V súvislosti s predpokladanou migráciou cudzích štátnych príslušníkov na územie SR bol pojem fyzická osoba nahradený pojmom občan SR a v prípade členstva cudzích štátnych príslušníkov sa vyžaduje povolenie trvalého pobytu.
K ods. 2
Výbor základnej organizácie (ďalej len ´´ výbor ZO´´) je oprávnený prijať fyzickú osobu za člena zväzu na základe žiadosti, ktorá by mala obsahovať najmä tieto náležitosti (meno a priezvisko, dátum narodenia, bydlisko a stručné zdôvodnenie žiadosti). Žiadosť by mala byť žiadateľom vlastnoručne podpísaná. Členstvo vo zväze vzniká prijatím za člena, zaplatením zápisného (refundácia nákladov na založenie ZO zväzu, prihlášku, administratívu a pod.) a členského príspevku. Tieto podmienky musia byť splnené súčasne. V prípade, že výbor ZO prijatie za člena zamietne, je fyzická osoba oprávnená požiadať o členstvo členskú schôdzu, ktorá rozhodne s konečnou platnosťou. Žiadosť o rozhodnutie členskej schôdze adresuje fyzická osoba cestou výboru ZO, ktorý je povinný túto žiadosť predložiť najbližšej členskej schôdzi. Prihláška za člena sa môže zamietnuť len zo závažných dôvodov, ak uchádzač neposkytuje dostatočnú záruku splnenia základných členských povinností (§ 6 ods.2 stanov). Výbor ZO je povinný o prihláške rozhodnúť po získaní podkladov na najbližšej výborovej schôdzi. Zamietnutie prihlášky oznámi uchádzačovi o členstvo do 15 dní po jej prerokovaní písomne s odôvodnením a poučením o možnosti odvolania sa na členskú schôdzu. Ak zamietne prijatie za člena členská schôdza ZO, výbor túto skutočnosť oznámi do 15 dní písomne uchádzačovi s odôvodnením. Voči rozhodnutiu členskej schôdze nie je prípustné odvolanie. Na prijatie za člena zväzu nie je právny nárok.
Členstvo vo zväze nie je viazané na užívanie alebo vlastníctvo pôdy. V mieste, kde nie je základná organizácia (ďalej len ´´ZO´´) prijatie za člena sprostredkuje Okresný výbor zväzu (ďalej len ´´OV zväzu´´) podľa svojich možností. Zväz združuje nielen aktívnych záhradkárov, ale aj aktívnych záujemcov o túto činnosť. Fyzická osoba môže byť členom len v jednej ZO, s výnimkou špecializovaných ZO spravidla tam, kde užíva záhradku, ak mu záhradka nebola ešte pridelená, môže byť členom ZO zväzu podľa svojho uváženia. Po pridelení záhradky musí prestúpiť do ZO zväzu, ktorá mu ju pridelila. Členstvo v ZO nevylučuje možnosť vyvíjať činnosť aj v špecializovaných ZO, kde sa platia len účelové príspevky. Člen je povinný potom plniť členské povinnosti v obidvoch organizáciách okrem platenia členského príspevku v špecializovanej ZO. Tým nie sú dotknuté práva a povinnosti

takéhoto člena v špecializovanej ZO.
K ods. 3
Pre mládež do 18 rokov sa vytvárajú na úrovni ZO zväzu záujmové krúžky. Členstvo vznikne dňom prijatia záujemcu do krúžku o čom rozhodne výbor ZO zväzu a môže mu o tom vydať preukaz mladého záhradkára, ktorý zabezpečí RV zväzu.
K ods. 5,6
Členstvo vo zväze zanikne:
a) Vystúpením dňom, v ktorom bolo písomné oznámenie člena o vystúpení doručené niektorému členovi výboru .
Okrem písomného oznámenia člena o vystúpení prichádza do úvahy aj forma zápisnice, ktorú spíše výbor ZO na základe požiadavky člena. Táto zápisnica musí byť podpísaná členom , ktorý chce zo ZO vystúpiť a deň ku ktorému jeho členstvo v ZO zanikne.
b) Rozhodnutím o zrušení členstva pre nezaplatenie členských príspevkov, pričom členstvo zaniká dňom právoplatnosti tohto rozhodnutia.
Pred zrušením členstva pre nezaplatenie členského príspevku by mal byť neplatiaci člen preukázateľne písomne vyzvaný na zaplatenie. Nesplnenie tejto povinnosti však nespôsobuje neplatnosť takéhoto rozhodnutia, pretože stanovy s tým takýto účinok nespájajú a okrem toho platenie členského a účelového príspevku je základnou povinnosťou každého člena vyplývajúcou s § 6 ods. 2 písm. a) stanov zväzu. Ide o nové ustanovenie, ktoré vychádza z poznatkov niektorých štátnych orgánov, že nie je možný automatický zánik členstva pre neplatenie členských príspevkov, ale že je potrebné vydať o tom riadne rozhodnutie s výrokom, odôvodnením a poučením o opravnom prostriedku. Ide tu o ochranu práv člena zväzu. To kladie väčšiu náročnosť na prácu funkcionárov. Vzor takého rozhodnutia bol zverejnený v Spravodajcovi č. 1/2004.
c) Vylúčením.
Vylúčiť člena zo zväzu možno za závažné alebo opätovné porušenie zväzovej disciplíny alebo za hrubé porušenie povinností stanovených v § 6 ods. 2 stanov. O vylúčení člena rozhoduje výbor ZO v I. stupni. S konečnou platnosťou v prípade, ak sa člen voči rozhodnutiu výboru odvolá, rozhoduje okresný výbor zväzu. Rozhodnutie o vylúčení člena zo zväzu musí obsahovať výrok, odôvodnenie a poučenie o opravnom prostriedku. Voči rozhodnutiu výboru ZO môže člen podať odvolanie do 15 dní od doručenia rozhodnutia a to okresnému výboru zväzu (Predstavenstvo ), cestou výboru ZO. Výbor ZO zväzu môže o odvolaní sám rozhodnúť, ak odvolaniu v plnom rozsahu vyhovie (autoremedúra). Inak odvolanie člena musí predložiť výbor ZO do 15 dní po obdržaní odvolania príslušnému OV zväzu. Rozhodnutie okresného výboru je konečné a nemožno sa voči nemu odvolať.
d) Úmrtím.
Smrťou člena zväzu zaniká aj jeho členstvo vo zväze ( členstvo je viazané len na konkrétnu osobu ).
Tým nie sú dotknuté práva a povinnosti dedičov vyplývajúce z iných všeobecne záväzných právnych predpisov.
e) Schválením zmluvy o prevode členských práv a povinností na tretiu osobu.

Predmetná zmluva o prevode členských práv a povinností musí byť schválená príslušným výborom ZO zväzu, inak je neplatná.
Zánikom členstva sa končí aj užívanie, nájom záhradky, pridelenej ZO zväzu. Člen je povinný, odovzdať pozemok, ktorý užíva výboru ZO, ktorý určí, ktorému z uchádzačov sa dá do užívania (nájmu). Ak výbor ZO nemá vhodného uchádzača o nájom pozemkov umožní odstupujúcemu členovi nájsť si iného vhodného záujemcu. V oboch prípadoch sa odporúča predložiť výboru ZO písomné vyhlásenie o vzájomnom majetkoprávnom vysporiadaní sa. Doterajší užívateľ (nájomca) sa môže s výborom ZO dohodnúť o spôsobe úhrady nákladov vynaložených na vybudované zariadenia, pokiaľ je ich vlastníkom. Súčasne s novým užívateľom sa dohodne o náhrade za porasty, ktoré sú jeho vlastníctvom a účelových príspevkov na základe vyjadrenia ZO zväzu. Doterajší užívateľ nemá voči ZO zväzu nárok na náhradu nákladov (vrátane odmeny) za vykonané práce na spoločných zariadeniach, k tomu bol bližšie do ust. § 5 doplnený odsek 7.
Súčasne treba podotknúť, že zánikom členstva v ZO zväzu nezaniká vlastnícke právo bývalého člena ZO, pokiaľ sa takáto osoba stala vlastníkom záhrady, ako aj spoluvlastnícke práva k spoločným zariadeniam vybudovaným v rámci ZO zväzu.

§ 6
Práva a povinnosti členov

K ods. 1
Jednotlivé práva členov sú príkladmo vymenované pod písmenom a) až f), pričom okruh práv člena nie je uzavretý, čo vyplýva z dikcie „najmä“. Pod písmenom f) je zakotvené významné právo člena požiadať príslušný súd o preskúmanie právoplatného rozhodnutia niektorého z orgánov zväzu, ak ich považuje za nezákonné, alebo odporujúce stanovám v subjektívnej 30-dňovej lehote (odo dňa , keď sa dozvedel o nezákonnosti takéhoto rozhodnutia), najneskôr v 6-mesačnej objektívnej lehote ( od právoplatnosti rozhodnutia ). To, že rozhodovanie orgánov zväzu je dvojinštančné je vyjadrené aj v práve člena odvolať sa v rámci lehoty 15 dní od doručenia rozhodnutia na bezprostredne vyšší zväzový orgán, ktorého rozhodnutie je konečné.

K ods.2
Pri povinnostiach člena zväzu si treba uvedomiť, že za hrubé porušenie povinností, ktoré sú príkladmo vymenované v tomto odstavci možno členovi zväzu uložiť niektoré z disciplinárnych opatrení podľa § 9 ods. 2 stanov, pričom za najzávažnejšie disciplinárne opatrenie treba považovať vylúčenie z členstva vo zväze. Člen má teda aj iné, ďalšie povinnosti vyplývajúce zo všeobecne záväzných alebo iných interných právnych predpisov a rozhodnutí napr. členskej schôdze, výboru ZO zväzu a pod.

K ods.2, písm. a
Člen má povinnosť platiť nielen členské, ale aj účelové príspevky. Pod pojem účelové príspevky zaraďujeme aj napr. mimoriadne známky, príspevky za vodu, elektrinu, oplotenie, cesty, odpad, stráženie. Okrem ich vybudovania to môže byť aj ich údržba, opravy, rekonštrukcia atď.

§ 7
Náhrady a odmeny funkcionárom

Okrem poskytovania náhrad výdavkov funkcionárom zväzu v súvislosti s výkonom ich funkcie podľa všeobecne záväzných predpisov (napr. zákon o cestovných náhradách), patrí za splnenie úloh im uložených aj primeraná odmena, o ktorej rozhodne príslušný orgán zväzu, ktorý odmenu stanovuje s prihliadnutím na náročnosť, kvalitu, rýchlosť a povahu vypracovanej zverenej úlohy. Základný znak odmien funkcionárov je ich primeranosť vzhľadom na povahu vykonávanej práce.

§ 8
Členské preukazy, odznaky a uznania

K ods. 1
Členský preukaz je platný len vtedy, ak je vo všetkých častiach riadne vyplnený, podpísaný zodpovednými funkcionármi ZO a opečiatkovaný. V členskom preukaze musia byť nalepené členské známky. Ak člen nemá včas zaplatené členské, prípadne mimoriadne členské známky, nemá nárok na uplatňovanie akýchkoľvek výhod, vyplývajúcich z členstva vo zväze a môžu byť voči nemu vyvodené disciplinárne opatrenia. Chýbajúce členské známky nie je možné nahrádzať odtlačkom pečiatky okrem výnimočných prípadov po predchádzajúcom súhlase OV zväzu. Stratu preukazu je člen povinný bezodkladne oznámiť ZO, v ktorej je vedený v členskej evidencii. Výbor členovi vydá nový preukaz označený ako duplikát. Za vydanie duplikátu zaplatí žiadateľ ZO zväzu príslušný poplatok. Dĺžka členstva sa uvedie podľa záznamov ZO. Všetky záznamy v členskom preukaze musia byť presné a úplné. Akékoľvek zmeny v nich môže vykonať len príslušný orgán zväzu (výbor ZO). Členský preukaz je člen povinný mať u seba.

K ods. 2
RV zväzu vydáva zväzové odznaky, t.j. členské, jubilejné, čestné a iné odznaky pre členov záhradkárskych krúžkov mládeže, na základe podnetov organizačných zložiek zväzu.

K ods. 3
Stanovy v § 8 ods. 3 oprávňujú zväzové orgány udeľovať osobám, ktoré sa zaslúžili o rozvoj zväzu zväzové vyznamenanie na základe zväzových smerníc. Pretože ide o najvyššiu poctu prejavenú členovi alebo funkcionárovi zväzu je potrebné, aby návrhy boli príslušnými zväzovými orgánmi starostlivo zvážené a aby boli navrhnuté na vyznamenanie skutočne len tie osoby, ktorých záslužná práca priniesla zväzu a nášmu záhradkárstvu prospech. Zväzové vyznamenania možno udeliť nie len členom zväzu, ale aj iným osobám fyzickým a právnickým, ktoré sa zaslúžili o rozvoj záhradkárstva. Republikový výbor zväzu osobitným opatrením schvaľuje i znak zväzu, ktorý sú povinné používať všetky organizačné zložky, ako zväzový symbol pri výstavách, na vydávaných tlačivách, propagačných a iných materiáloch. Znak musí byť jednotný na všetkých organizačných zložkách zväzu.

K ods. 4
Republikový výbor na návrh organizačnej zložky zväzu môže udeliť v odôvodnených prípadoch fyzickej alebo právnickej osobe čestné členstvo podľa smerníc RV zväzu.

§ 9
Disciplinárne konanie a disciplinárne opatrenia

Disciplinárne konanie a disciplinárne opatrenia sú bližšie upravené v Disciplinárnom poriadku zväzu.
1. Disciplinárnymi orgánmi I. stupňa sú:
- výbor ZO SZZ proti členovi ZO SZZ
- predstavenstvo OV SZZ proti funkcionárom ZO SZZ
- predstavenstvo RV SZZ proti funkcionárom OV SZZ
2. Disciplinárnymi orgánmi II. stupňa sú:
- predstavenstvo OV proti rozhodnutiu výboru ZO SZZ
- predstavenstvo RV SZZ proti rozhodnutiu predstavenstva OV SZZ
- republikový výbor proti rozhodnutiu predstavenstva RV SZZ.
V zásade treba viesť členov zväzu k dobrovoľnému plneniu svojich povinnosti, ktoré ukladajú stanovy zväzu a ďalšie právne predpisy. Pokiaľ ide o menej závažné porušenie zväzovej disciplíny, je potrebné členovi vytknúť toto porušenie a poučiť ho o nesprávnosti jeho konania a vykonať s ním pohovor. Pri uplatnení disciplinárnych opatrení je treba posudzovať závažnosť alebo opätovnosť porušenia zväzovej disciplíny (najmenej 2 krát po sebe v priebehu 6-tich mesiacov), ako aj naplnenie dikcie hrubého porušenia povinnosti uvedených v § 6 ods. 2 stanov. Je na členoch disciplinárneho orgánu, ktorý rozhoduje v I. stupni, aby zvážil navrhované disciplinárne opatrenie a rozhodol v súlade so všeobecne záväznými právnymi predpismi, stanovami zväzu, disciplinárnym poriadkom, poslaním a úlohami zväzu, bez akýchkoľvek subjektívnych vplyvov.

§ 10
Zásady organizácie zväzu

K písm. a, b, c, d
Menšina sa podrobuje väčšine, (pokiaľ to neodporuje dobrým mravom). Uznesenia vyšších orgánov prijaté v rámci ich právomoci sú záväzné pre nižšie orgány, ktoré zodpovedajú za ich plnenie. Pri svojej riadiacej činnosti sa vyššie orgány opierajú o iniciatívu členstva a aktivitu nižších orgánov. Riadiacim orgánom na nižších stupňoch sa zverujú úlohy a právomoci potrebné na účelné plnenie ich funkcie.
Nižšie organizačné zložky, prípadne členovia sa obracajú so svojimi návrhmi, pripomienkami a sťažnosťami predovšetkým na výbor a členskú schôdzu svojej ZO, prípadne na orgány bezprostredne vyššej organizačnej zložky.

K písm. e
Vyšší orgán zväzu môže v závažných prípadoch porušenia stanov alebo nezákonného konania navrhnúť odvolanie funkcionára nižšieho orgánu a to tomu orgánu, ktorým bol zvolený. To neplatí v prípade orgánov P-RV a RV zväzu.

K písm. f
Voľby členov do orgánov sa vykonávajú na základe rozhodnutia voličov verejným alebo tajným hlasovaním. Pri voľbách funkcionárov do orgánov zložiek zväzu v zásade nemá dochádzať u tej istej osoby ku kumulácií funkcii. V osobitných prípadoch môže člen orgánu zväzu vykonávať súčasne viac funkcií len vtedy, ak nie
sú tieto funkcie k sebe vo vzájomnom kontrolnom vzťahu napr. nezlučiteľná je funkcia účtovníka a pokladníka, účtovníka a člena revízneho orgánu. Neznamená to však, že by člen revíznej komisie ZO nemohol byť členom revíznej komisie nadriadenej organizačnej zložky. V prípade, keď člen revíznej komisie nadriadenej organizačnej zložky je členom výboru alebo revíznej komisie nižšej organizačnej zložky je pri revízii tejto organizačnej zložky z výkonu funkcie člena revíznej komisie vylúčený. V záujme zabezpečenia pružnosti organizácie práce, riadenia,
kontroly a plnenia úloh orgánov zväzu na všetkých stupňoch bola prijatá zásada, že v dobe neprítomnosti predsedu, (pre onemocnenie, dlhšia účasť na školení, pracovná vzdialenosť alebo z iných vážnych dôvodov), ho zastupuje vždy podpredseda, ak ho podpredseda z vážnych dôvodov zastupovať nemôže, zastupuje ho iný člen poverený výborom.

§ 11
Organizačná štruktúra a zásady organizácie
K ods. 1 písm. a – c.
Zväz plní hlavné a ostatné úlohy vyplývajúce zo stanov prostredníctvom svojich organizačných zložiek a orgánov. Pôsobnosť a náplň organizačnej zložky sa líši podľa organizačného stupňa zložky.

Organizačná štruktúra zväzu je založená na územnom princípe pričom nemusí byť totožná s územnosprávnym členením štátu, okrem špecializovaných ZO zväzu, ktoré sú vytvorené na záujmovom princípe.
Organizačné členenie zväzu je nasledovné:
a) základné organizácie, ktoré sú základnými organizačnými zložkami zväzu vytvorenými buď na územnom alebo záujmovom princípe,
b) okresné organizácie a v Bratislave a Košiciach mestský výbor s pôsobnosťou okresnej organizácie, ktorých činnosť riadia vlastné a republikové orgány zväzu,
c) republikový výbor so sídlom v Bratislave, ktorý riadi, usmerňuje a koordinuje činnosť zväzu v nižších organizačných zložkách zväzu.
K ods. 2,3
Na návrh OV zväzu sa môžu vytvárať v mestách a obciach s väčším počtom ZO v záujme koordinácie ich spoločných záležitostí miestne koordinačné výbory zložené zo zástupcov ZO.
Pokiaľ ide o ZO vytvorené na záujmovom princípe, tieto môžu za účelom koordinácie spoločných záležitosti, vytvárať špecializované koordinačné výbory zložené z delegovaných zástupcov špecializovaných ZO. Špecializované koordinačné výbory sa riadia štatútom vydaným RV zväzu.

§ 12
Základná organizácia

Základnou organizačnou zložkou zväzu je základná organizácia. O jej zriadení, zlúčení, rozdelení, prípadne jej zrušení rozhoduje členská schôdza. Túto skutočnosť oznámi za účelom evidencie OV zväzu.
Základná organizácia môže vzniknúť tam, kde sú na to vhodné podmienky a o jej založenie prejaví záujem najmenej 10 osôb vo veku nad 18 rokov . Pri menšom počte osôb musí dať na to súhlas P- RV zväzu po odporúčaní OV zväzu.
Zo záujemcov o založenie novej základnej organizácie sa vytvorí najmenej 3-členný prípravný výbor, ktorý zvolá a vedie členskú schôdzu v spolupráci s OV zväzu.
Príslušnosť ZO zväzu sa určuje podľa územia, kde záujemcovia majú alebo budú mať záhradky.
Hlavnými bodmi programu ustanovujúcej členskej schôdze ZO zväzu by mala byť najmä: - informácia o poslaní zväzu,
- hlavné úlohy novej ZO zväzu (plán činnosti, rozpočet),
- voľba výboru ZO a kontrolnej a revíznej komisie.
Založenie ZO zväzu sa hlási na osobitne predtlačenom formulári zápisnice do 3-och dní OV zväzu v 3-och exemplároch. OV zväzu ich potvrdí a zašle republikovému výboru zväzu, základnej organizácii zväzu a jeden exemplár si OV zväzu ponechá.
Základnú organizáciu tvoria členovia, ktorí môžu mať pozemky vo vlastníctve alebo nájme. Vlastníkom alebo nájomcom môže byť aj ZO zväzu ako právnická osoba.

ZO zväzu môže združovať i prídomových záhradkárov alebo iných záujemcov. O zriadení záhradkovej osady rozhoduje členská schôdza ZO po dohode s príslušným orgánom, pričom záhradková osada nie je právnickou osobou (za právnickú osobu treba považovať len ZO zväzu).
Základná organizácia môže byť rozdelená, ak je to účelné z hľadiska veľkého počtu členov alebo rozmanitosti záujmov členov, ktorí sa nemôžu v rámci doterajšej organizácie už plne uplatňovať. Rozdelenie organizácie môže nastať z viacerých príčin, napr. organizačné ťažkosti pri konaní členských schôdzí, obtiažny styk orgánov ZO s rozsiahlou členskou základňou, výkon funkcií presahujúci rámec prevzatej dobrovoľnosti, lepšie využitie skupín na určitom špeciálnom úseku (záhradkových osád a pod.).
Súčasne s rozhodnutím o rozdelení organizácie rozhodne členská schôdza o rozdelení majetku. Bez tohto rozhodnutia nie je možné ZO rozdeliť.
Návrh na rozdelenie majetku je potrebné vopred prekonzultovať navzájom, aby na členskej schôdzi, ktorá bude rozhodovať , bol predložený priechodný návrh. Tento má zohľadniť najmä možnosť účelného využitia majetku. O rozdelení majetku sa spíše protokol, ktorý podpíšu zástupcovia výborov z doterajšej a novovzniknutej ZO.
Ak sa istý majetok technicky nedá rozdeliť, vyjadrí sa hodnota podielu peňažnou sumou. Pri rozdeľovaní treba zvážiť ako majetok vznikol (napr. zložením účelových príspevkov a pod.). Ak sa nedosiahne dohoda, treba požiadať OV o sprostredkovanie. Ak je sprostredkovanie OV najmä v otázke rozdelenia majetku bezvýsledné, môže OV základnú organizáciu a jej majetok rozdeliť vlastným rozhodnutím a zabezpečí namiesto nej ustanovenie nových základných organizácií. Rovnako sa postupuje, ak dôjde k čiastočnému zániku ZO. Členská schôdza môže rozhodnúť i o zániku ZO zväzu.
Majetok zaniknutej ZO spíše a zaistí revízna komisia a odovzdá ho OV zväzu, ktorý o ňom rozhodne osobitným uznesením. Okresný výbor rozdelí tento majetok po splnení všetkých záväzkov tým organizáciám, do ktorých boli členovia zaniknutej alebo zrušenej ZO prevedení a to pomerne, podľa počtu prevedených členov, príp. s prihliadnutím na spôsob jeho nadobudnutia a cieľa, na ktorý slúži.
Písomnosti zaniknutej alebo zrušenej ZO uloží, príp. vyradí OV zväzu v zmysle príslušných smerníc.
Ak zaniknutá alebo zrušená ZO neodovzdá doklady (napr. pečiatky) OV , tento je oprávnený cestou príslušného súdu domáhať sa vydania vecí.

§ 13
Orgány základnej organizácie

Ustanovenie § 13 stanov zväzu obligatórne určuje orgány, ktoré každá ZO musí zriadiť. Ide o členskú schôdzu, výbor a kontrolnú a revíznu komisiu. Zriadenie iných napr. poradných komisií sa nevylučuje.

§ 14
Členská schôdza

Členská schôdza (ďalej len „ČS“) je vrcholným orgánom základnej organizácie. Z organizačných zásad zväzu vyplýva, že členom ZO prislúcha právo rozhodovať o činnosti organizácie na členských schôdzach. To isté platí o funkcionároch na rokovaniach výboru ZO. Členovia a funkcionári môžu žiadať, prerokovať všetky otázky týkajúce sa činnosti organizácie a zväzu. Tiež môžu požadovať od výboru podrobné správy alebo informácie o činnosti ZO a jej orgánoch, spravidla na členských schôdzach. Z týchto dôvodov a v záujme upevnenia postavenia člena zväzu je novoupravená povinnosť výboru zvolávať členské schôdze písomne a termín oznámiť členom najmenej 7 dní vopred. Je to preventívne opatrenie eliminujúce porušovanie práv členov v súvislosti s konaním členských schôdzí. ZO sa môže uznášať, ak je prítomná nadpolovičná väčšina členov ZO zväzu pokiaľ v stanovách nie je výslovne uvedené inak. Na platnosť uznesení ČS je potrebná nadpolovičná väčšina hlasov prítomných členov tohto orgánu pokiaľ v stanovách nie je výslovne uvedené inak. Nová úprava je obsiahnutá v § 31 ods. 5 podľa ktorej, ak sa do 30 minút po uplynutí času stanoveného v pozvánke nezíde nadpolovičná väčšina členov ZO je ZO uznášaniaschopná, ak je prítomná 1/3 všetkých členov. Táto výnimka neplatí, ak ide o zrušenie, zlúčenie a rozdelenie ZO zväzu, vtedy sa vyžaduje kvalifikovaná 2/3 väčšina ( § 14 ods. 3). Pri nedodržaní stanoveného počtu prítomných členov sa považuje hlasovanie za neplatné.
O každej schôdzi musí byť spísaná zápisnica, v ktorej je výstižným spôsobom zapísaný priebeh celého rokovania schôdze, vrátane hlavných bodov programu. Zápisnicu zo schôdze podpisuje predseda , tajomník a overovatelia, ak boli zvolení na schôdzi ZO, ktorí svojimi podpismi potvrdzujú jej správnosť. Ku každej zápisnici je treba pripojiť listinu prítomných (prezenčnú listinu), na ktorej potvrdzujú prítomní účasť na schôdzi vlastnoručným podpisom. Prezenčná listina tvorí neoddeliteľnú súčasť zápisnice a je dokladom o počte prítomných na schôdzi. ZO sú povinné o každej schôdzi predložiť vyhotovenie zápisnice príslušnému OV zväzu. Podrobnosti upravuje rokovací poriadok zväzu.
ČS sú zvolávané podľa príslušných ustanovení stanov. Ich uznesenia musia byť v súlade s príslušnými všeobecne záväznými, ale aj vnútrozväzovými právnymi predpismi a sú záväzné pre všetkých členov ZO, pokiaľ to neodporuje dobrým mravom.
§ 15
Výbor základnej organizácie

V období medzi ČS činnosť ZO zväzu riadi výbor ZO, ktorý v súlade s úlohami zväzu, stanovami, uzneseniami ČS a všeobecne záväznými právnymi predpismi zodpovedá ČS a vyšším zväzovým orgánom.

K ods. 2
Pod pojmom ďalší funkcionári sa rozumie napr. člen výboru.

K ods. 4 písm. i
Bola doplnená kompetencia výboru ZO rozhodovať o zrušení členstva pre nezaplatenie členského.

§ 16
Kontrolná a revízna komisia

Kontrolná a revízna komisia (ďalej len „KRK“) sa pri výkone svojej činnosti riadi všeobecne záväznými právnymi predpismi a smernicami vydanými RV zväzu .

§ 17,18
Špecializované organizácie

Pre činnosť špecializovaných organizácií platia primerane ustanovenia stanov týkajúce sa ZO.
Funkcionárom v špecializovanej ZO nemôže byť člen inej ZO, ktorý sa v špecializovanej ZO len záujmovo realizuje. Podrobne upravujú tieto otázky smernice RV zväzu o špecializovaných ZO.

§ 19
Okresná organizácia

Oprávnenia okresnej organizácie zväzu sú zamerané hlavne na usmerňovanie a koordináciu práce ZO ako aj zabezpečenie plnenia úloh zväzu v územnom obvode okresu. V Bratislave a Košiciach pôsobnosť okresnej organizácie vykonávajú mestské výbory zväzu. Pôsobnosť orgánov okresnej organizácie zväzu podrobne upravujú stanovy. Okresné organizácie nemajú suplovať pôsobnosť a úlohy základných organizácií.
§ 20
Okresná konferencia

Okresná konferencia sa schádza raz za 5 rokov v období pred zjazdom v termíne určenom RV zväzu. Zvolanie konferencie zabezpečuje OV zväzu 14 dní vopred s uvedením programu rokovania. V ods. 1 došlo k novej formulácii a skráteniu oznamovacieho obdobia z 1 mesiaca na 14 dní.
Funkcia delegáta okresnej konferencie je zastupiteľná na základe plnomocenstva s poukazom na ust.§ 31 ods.4 stanov zväzu.

§ 21
Okresný výbor

Republikový výbor zväzu podľa potreby určí okresnému výboru (ďalej len „OV“) rozsah podávania správ o činnosti. V písm. ch sa rozšírilo oprávnenie OV zväzu o rozdelenie ZO zväzu.

§ 22
Predstavenstvo okresného výboru

V záujme operatívnosti plnenia úloh OV zväzu a zväzu môže predseda a tajomník OV rozhodnúť o mimoriadnych a neodkladných záležitostiach patriacich do pôsobnosti predstavenstva OV, avšak na najbližšej schôdzi P-OV si musia dať tieto opatrenia dodatočne schváliť. Pretože ide o výnimku z kompetencie P- OV zväzu, musia rozhodovať spoločne dvaja ( predseda a tajomník ).

§ 23
Okresná kontrolná a revízna komisia

Okresná kontrolná a revízna komisia (ďalej len „OKRK“) sa pri svojej činnosti riadi všeobecne záväznými právnymi predpismi a vnútrozväzovými smernicami.

§ 24
Republikové orgány

Pôsobnosť a kompetenciu republikových orgánov zväzu t.j. zjazdu, republikového výboru, predstavenstva republikového výboru a republikovej kontrolnej a revíznej komisie podrobne upravujú stanovy SZZ v ust. §§ 25 až 28.
Delegáti VI. zjazdu zväzu v roku 1995 prijali zmenu názvu ústredných orgánov z doterajšieho pomenovania Ústredný výbor na Republikový výbor, Predsedníctva ústredného výboru na Predstavenstvo republikového výboru a z Ústrednej kontrolnej a revíznej komisie na Republikovú kontrolnú a revíznu komisiu. Touto zmenou nedochádza k zmene subjektu t.j. právnickej osoby, ktorou je Slovenský zväz záhradkárov a jeho organizačné zložky. V konkrétnom prípade došlo len k zmene pomenovania organizačnej zložky. Práva a povinnosti vrátane záväzkov bývalých ústredných orgánov prešli v plnom rozsahu na republikové orgány.
Úlohou republikových orgánov je zabezpečovať a prenášať plnenie uznesení a opatrení prijatých zjazdom v oblasti organizačnej, odbornej, výchovnej, právnej, kultúrnej a hospodárskej. Svoje stanoviská uverejňuje cestou „Spravodajcu“, v ktorom sa publikujú najmä oznámenia, smernice a pokyny pre nižšie organizačné zložky zväzu.

§ 26
Republikový výbor

Do tohto ustanovenia bolo doplnené písm. ch, ktorého znenie oprávňuje schvaľovať a meniť organizačnú štruktúru zväzu a jeho organizačných zložiek. Toto ustanovenie zabezpečuje možnosť pružnej zmeny bez potreby zvolávať alebo čakať do najbližšieho zjazdu.

§ 29
Sekretariát republikového výboru

Pre zabezpečenie plnenia bežných úloh Republikový výbor zväzu (ďalej len „RV zväzu“) zriadil sekretariát RV zväzu, ktorý je výkonným orgánom a plní úlohy na základe uznesení republikových orgánov. Ide o organizačno administratívny útvar RV zväzu. Za jeho činnosť zodpovedá tajomník RV. Sekretariát RV zväzu okrem plnenia úloh vyplývajúcich z uznesení republikových orgánov vybavuje korešpondenciu, zabezpečuje styk s nižšími organizačnými zložkami zväzu, štátnymi orgánmi a inštitúciami.
Pracovníci sekretariátu RV zväzu sú v pracovnom alebo obdobnom pomere k RV zväzu a vzťahujú sa na nich okrem zákonníka práce aj ostatné vnútrozväzové právne normy (napr. pracovný poriadok, organizačný poriadok, atď).

§ 30
Hospodárska činnosť a hospodárenie zväzu

Otázka hospodárenia s majetkom zväzu je jednou z hlavných úloh zväzu na všetkých stupňoch riadenia počnúc republikovými orgánmi zväzu až po najnižšie organizačné zložky zväzu.
Podmienky hospodárenia s majetkom zväzu sú okrem stanov zväzu bližšie rozpracované vo vnútrozväzovom predpise „Zásady hospodárenia s majetkom Slovenského zväzu záhradkárov“.
Došlo k spresneniu formulácie v ods.3 tak, aby na účinnosť zmluvy o prevode vlastníctva nehnuteľného majetku zväzu bolo potrebné schválenie P- RV zväzu len vtedy, ak to vyžadujú zásady hospodárenia s majetkom zväzu. Vylúčia sa tak prípady, keď také schválenie nie je podľa uvedených zásad potrebné.
Podľa stanov zväzu na účinnosť zmluvy o prevode vlastníctva nehnuteľného majetku treba schválenie predstavenstva RV zväzu. Bez súhlasu P-RV zväzu pôjde o neplatný právny úkon. Táto zásada sa vzťahuje na všetky organizačné zložky zväzu.
Prijatím zákona č. 513/1991 Zb. (Obchodný zákonník), ktorý nadobudol účinnosť dňom 1.1.1992 bolo potrebné v zmysle ust. § 776 upraviť činnosť hospodárskych zariadení (napr. Záhradkárske služby) a to tak, že zakladatelia, pokiaľ majú záujem, aby takéto organizačné formy existovali, musia tieto hospodárske zariadenia premeniť na obchodné spoločnosti (napr. verejná obchodná spoločnosť, komanditná spoločnosť, spoločnosť s ručením obmedzeným, akciová spoločnosť) alebo družstvo upravené Obchodným zákonníkom a to do 1 roka od nadobudnutia účinnosti zákona (t.j. do 1.1.1993), alebo ich do tejto doby zrušia.
Ak sa tak nestane, súd aj bez návrhu nariadi likvidáciu týchto hospodárskych zariadení. Do doby zrušenia resp. premeny na obchodnú spoločnosť sa tieto hospodárske zariadenia riadia doterajšími právnymi predpismi.
V zmysle prijatého zákona došlo k premene doterajších záhradkárskych služieb ako hospodárskych zariadení zakladateľa t.j. ÚV zväzu na obchodné spoločnosti – spoločnosti s ručením obmedzeným, kde ÚV zväzu ako právnická osoba vstupoval majetkom (hodnotou budov, hnuteľného majetku, právami a záväzkami). U týchto hospodárskych zariadení, kde nedošlo k premene na obchodnú spoločnosť je daný návrh na likvidáciu cestou príslušného súdu.
Prax ukáže aká forma nakladania s majetkom zväzu bude pre zväz perspektívna.

§ 31
Právne úkony, zastupovanie zväzu a jeho organizačných zložiek

O tom, že Slovenský zväz záhradkárov a jeho organizačné zložky sú samostatnými právnickými osobami, t.j. môžu nadobúdať práva a zaväzovať sa vlastným menom sa podrobne zmieňujeme vo výklade pri ustanovení § 2 týchto stanov.
Pre doplnenie výkladu tohto ustanovenia treba zdôrazniť, že ZO zväzu je právnická osoba a štatutárnym orgánom tejto právnickej osoby je výbor, teda kolektívny orgán. V mene výboru ZO zväzu vystupujú a navonok konajú predseda a tajomník, prípadne iný písomne poverený člen výboru. Ide o kumulatívnu podmienku predseda a tajomník. Tieto osoby podpisujú písomnosti tak, že svoje podpisy s uvedením mena, priezviska a funkcie pripojujú k názvu organizácie (k pečiatke). Ide o zákonom stanovené podmienky upravené v stanovách a pri ich nedodržaní by sa mohla druhá strana domáhať neplatnosti právneho úkonu. Pri dodržaní zásady kolektívneho rozhodovania nie je preto možné, aby štatutárnym orgánom bol priamo predseda alebo tajomník, tak ako to často požadujú napr. bankové inštitúcie zvyknuté najmä na obchodné spoločnosti kde neplatí zásada kolektívneho rozhodovania, ale opačne zásada jediného zodpovedného monokratického orgánu ( riaditeľa, prezidenta, konateľa atď.
Dôležitú úlohu pri rozhodovaní zväzu a jeho organizačných zložiek zohráva uznášaniaschopnosť týchto zväzových orgánov. Orgány zväzu na všetkých stupňoch sú schopné uznášať sa, ak je prítomná nadpolovičná väčšina členov príslušného orgánu. Na platnosť uznesenia orgánov zväzu na všetkých stupňoch je potrebná nadpolovičná väčšina hlasov prítomných členov orgánu, pokiaľ nie je v stanovách uvedené inak (napr. v prípade zrušenia, zlúčenia a rozdelenia ZO zväzu členská schôdza rozhoduje 2/3-inovou väčšinou členov ZO zväzu a na platnosť uznesenia sa vyžaduje 2/3-inová väčšina prítomných členov. Pri počítaní kvalifikovanej 2/3 väčšiny platí zásada zaokrúhľovania smerom nahor).
Výnimkou je ust. ods. 5 a to výlučne len pre konanie členskej schôdze ZO zväzu. V prípade rokovania iných orgánov táto výnimka neplatí. Neplatí tiež vtedy, ak členská schôdza rozhoduje o zrušení, zlúčení a rozdelení ZO. V tejto súvislosti je veľmi dôležitá evidencia členov na ZO, aby bolo možné objektívne, spravodlivo a preukázateľne príslušné kvóra počítať. K tomu slúžia evidenčné listy členov .

K ods. 2 sú upravené názvy organizačných zložiek zväzu ako právnických osôb, ktoré treba bezpodmienečne dodržať. Ide o súlad napr. s rozhodnutím o pridelení IČO, názvom na pečiatke, hlavičkovom papieri atď. Správne názvy majú mimoriadny význam v súdnych sporoch.

K ods. 4
Tu je upravená zastupiteľnosť členov príslušných orgánov tak, že sa môžu nechať zastúpiť na základe písomnej plnej moci ( podpis nemusí byť overený ) len iným členom tohto orgánu. ( napr. člen ZO zväzu na členskej schôdzi iným členom ZO, člen P- RV zväzu iným členom P- RV atď.) Jeden člen orgánu môže zastupovať aj viacerých členov. Koľkými členmi je splnomocnenec (osoba, ktorú iný člen – splnomocniteľ splnomocnil ) splnomocnený, taký počet hlasov na rokovaní orgánu má. Je vhodné toto zastupovanie vyznačiť do prezenčnej listiny a splnomocnenca vybaviť zreteľným označením počtu hlasov pri hlasovaní ( napr. na lístku, ktorý pri hlasovaní dvíha ), aby sa hlasy jednoduchšie spočítavali. Toto neplatí len v prípade delegátov zjazdu, kde je ich účasť nezastupiteľná.

K ods. 5
V tomto ustanovení došlo za dodržania podmienok tam uvedených k možnosti, aby členovia výborov ZO, P-OV a P-RV mohli rozhodovať o návrhoch aj mimo riadneho rokovania týchto orgánov, čo je maximálne flexibilné. Iné orgány zväzu okrem uvedených tak rozhodovať nemôžu.

Kods. 6
Osobitne nanovo je upravená otázka doručovania písomností v rámci zväzu, ktorá v praxi spôsobovala nejednotnosť. Je to jediný prípad kedy sa použijú primerane
ustanovenia zák. č. 71/1967 Zb. o správnom konaní ( správny poriadok ) §§ 24-26. K tomu pozri aj ust.§ 34 stanov zväzu. Zmena nastala vo formulácii tak, aby sa toto ustanovenie vzťahovalo nielen na členov zväzu, ale aj jeho orgány a doručovanie si navzájom.

Zákon č. 71/1967 Zb.
§ 24
1, Dôležité písomnosti, najmä rozhodnutia sa doručujú do vlastných rúk, adresátovi alebo osobe, ktorá sa preukáže jeho splnomocnením na preberanie zásielok.
2, Ak nebol adresát písomnosti, ktorá sa má doručiť do vlastných rúk zastihnutý, hoci sa v mieste doručenia zdržiava, doručovateľ ho vhodným spôsobom upovedomí, že písomnosť príde znovu doručiť v určený deň a hodinu. Ak nový pokus o doručenie zostane bezvýsledný, doručovateľ uloží písomnosť na pošte a adresáta o tom vhodným spôsobom upovedomí. Ak si adresát nevyzdvihne písomnosť do troch dní od uloženia, posledný deň tejto lehoty sa považuje za deň doručenia, aj keď sa adresát o uložení nedozvedel.
3, Ak adresát bezdôvodne odoprel písomnosť prijať, je doručená dňom, keď sa jej prijatie odoprelo; na to musí doručovateľ adresáta upozorniť.
4, Ak má účastník konania , ktorý sa zdržiava v cudzine alebo tam má sídlo, opatrovníka alebo zástupcu v tuzemsku, doručí sa písomnosť tomuto opatrovníkovi alebo zástupcovi.

Zákon č. 71/1967 Zb.
§ 25
1, Písomnosti určené do vlastných rúk adresované orgánom a právnickým osobám sa doručujú ich zamestnancom povereným prijímať písomnosti. Ak nie je určený zamestnanec na prijímanie písomnosti, doručí sa písomnosť určená do vlastných rúk tomu, kto je oprávnený za orgán alebo právnickú osobu konať.
2, Ak nemožno doručiť písomnosť právnickej osobe na adresu, ktorú uviedla alebo je známa, ani na adresu jej sídla uvedenú v obchodnom registri alebo inom registri, v ktorom je zapísaná, a jej iná adresa nie je správnemu orgánu známa, písomnosť sa považuje po troch dňoch od vrátenia nedoručenej zásielky správnemu orgánu za doručenú, a to aj vtedy, ak ten, kto je oprávnený konať za právnickú osobu, sa o tom nedozvie.
3, Ak nemožno doručiť písomnosť podnikateľovi – fyzickej osobe na adresu, ktorú uviedla alebo je známa, ani na adresu jej miesta podnikania uvedenú v živnostenskom registri alebo v inom registri, v ktorom je zapísaná, a jej iná adresa nie je správnemu orgánu známa, písomnosť sa považuje po troch dňoch od vrátenia nedoručenej zásielky správnemu orgánu za doručenú, a to aj vtedy, ak sa podnikateľ – fyzická osoba o tom nedozvie.
4, Ak si adresát vyhradí doručovanie zásielok do poštového priečinku, pošta adresátovi oznámi príchod zásielky, možnosť prevzatia a odbernú lehotu na predpísanom tlačive, ktoré vloží do poštového priečinku. Ak si adresát na základe dohody preberá zásielky na pošte a nemá pridelený priečinok, pošta tieto zásielky neoznamuje. V obidvoch prípadoch sa dátum príchodu zásielky považuje za dátum uloženia. Ak si adresát nevyzdvihne písomnosť do troch dní od uloženia, posledný deň tejto lehoty sa považuje za deň doručenia, aj keď sa adresát o uložení nedozvedel.
5, Ak má účastník konania zástupcu s plnomocenstvom na celé konanie, písomnosť určená do vlastných rúk sa doručuje iba tomu zástupcovi. Ustanovenie odsekov 1 až 3 sa vzťahujú na toto doručovanie. Ak však účastník konania má osobne v konaní niečo vykonať, doručuje sa písomnosť nielen zástupcovi, ale aj jemu.

Zákon č.71/1967 Zb.
§ 26
Doručenie verejnou vyhláškou
1, Doručenie verejnou vyhláškou použije správny orgán v prípade, keď účastníci konania alebo ich pobyt nie sú mu známi, alebo pokiaľ to ustanovuje osobitný predpis.
2, Doručenie verejnou vyhláškou sa vykoná tak, že sa písomnosť vyvesí po dobu 15 dní na úradnej tabuli správneho orgánu. . Posledný deň tejto lehoty je dňom doručenia. Správny orgán zverejňuje písomnosť súčasne iným spôsobom v mieste obvyklým, najmä v miestnej tlači, rozhlase alebo na dočasnej úradnej tabuli správneho orgánu na mieste, ktorého sa konanie týka.

Len na doručovanie písomností do vlastných rúk ( najmä rozhodnutí vydaných príslušnou organizačnou zložkou ) sa použije ustanovenie zák.č.71/1967 Zb. o správnom konaní.

Nedodržaním postupu štatutárnych zástupcov organizačných zložiek zväzu pri nakladaní s majetkom zväzu alebo dodatočným neschválením právneho úkonu príslušným orgánom nie je dotknutá zodpovednosť týchto funkcionárov za vzniknutú škodu.
§ 32
Informovanie členstva

Pri tomto ustanovení § 32 stanov zväzu je potrebné zdôrazniť zásadu informovanosti členov o rozhodnutiach orgánov zväzu najmä v závažných veciach týkajúcich sa práv a povinností člena. Pôjde najmä o rozhodovanie o neprijatí za člena alebo o uložení disciplinárnych opatrení. Takéto rozhodnutia sa oznamujú členom vždy písomne so zdôvodnením a poučením o opravnom prostriedku.

§ 33
Zánik zväzu

Popri zániku zväzu ako celku sa zvýrazňuje aj povinnosť štatutárneho orgánu nižšej organizačnej zložky pri jej zrušení odovzdať písomnosti týkajúce sa práv a záväzkov vrátane pečiatky nadriadenej organizačnej zložke zväzu. Túto povinnosť je možné vymáhať aj cestou súdu, žalobou o vydanie veci. V praxi zrušenie ZO zväzu spôsobovalo práve tieto problémy.

§ 34
Pôsobnosť stanov

Ide o negatívne vymedzenie pôsobnosti zák. č. 71/1967 Zb. o správnom konaní pri aplikácii stanov zväzu s výnimkou ust. § 31 ods. 6, kde citovaný zákon v prípade doručovania platí primerane.

§ 34 a
Výklad pojmov

Toto doplnené ustanovenie stanov zväzu rieši 3 okruhy problémov. Prvým je definícia záhradkovej osady, ale len a to zdôrazňujeme osobitne pre účely zväzové. Nemožno ju preto použiť napr. pri vyporiadaní vlastníckych a užívacích vzťahov podľa zák. č. 64/1997 Z.z.
V ods.2 je dané oprávnenie pre organizačné zložky v bežnej korešpodencii používať zaužívané skratky odlišné od ich oficiálneho názvu podľa § 31 ods. 2 písm. a) až d ) stanov zväzu. To však neplatí v prípade zmluvných vzťahov, súdnych konaní, účtov v peňažných ústavoch, atď., kde je nevyhnutné používať oficiálny názov. Práve používanie rôznych označení a skratiek môže v praxi spôsobiť vážne problémy, preto odporúčame napriek zvyklostiam ujednotiť sa podľa oficiálnych názvov aj napr. potvrdení o pridelení IČO.
Tento výklad stanov bol schválený RV SZZ dňa 21.10.2006 a nadobúda účinnosť dňom 21.10.2006.
Zároveň sa ruší výklad stanov schválený RV SZZ dňa 23.2.2001.

Dokument si môžete stiahnuť tu:
vykladstanov

Leave Your Comment

Your email will not be published or shared. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>