STANOVY Slovenského zväzu záhradkárov
Úvodné ustanovenia
Slovenský zväz záhradkárov je dobrovoľným samostatným a nepolitickým združením záujemcov o záhradkársku činnosť vo všetkých jej formách.
Prvá časť § l
Všeobecné ustanovenia
Názov, sídlo a pôsobnosť
1. Názov organizácie : Slovenský zväz záhradkárov – skratka SZZ (ďalej len „zväz“).
2. Sídlom republikových orgánov zväzu je Bratislava, Havlíčkova ul. 34, PSČ 817 02. Sídlom okresných výborov zväzu sú spravidla mestá, ktoré v rámci územnosprávneho členenia sú sídlami okresov. O ich počte a sídlach rozhoduje republikový výbor zväzu. V Bratislave a Košiciach sú sídlom mestských výborov zväzu mesto Bratislava a mesto Košice. Za sídlo základnej organizácie zväzu sa považuje spravidla trvalé bydlisko predsedu základnej organizácie zväzu.
3. Pôsobnosť zväzu sa vzťahuje na územie Slovenskej republiky.
§ 2
Právna povaha
Zväz je v zmysle zákona č. 83/1990 Zb. v znení zmien a doplnkov o združovaní občanov právnickou osobou, ktorá môže nadobúdať práva a zaväzovať sa vo svojom mene.
§ 3
Poslanie zväzu
Poslaním zväzu je najmä organizovať, zabezpečovať a rozvíjať záhradkársku činnosť, spolupracovať na tvorbe a ochrane životného prostredia, zastupovať, vyjadrovať a uspokojovať záujmy a potreby svojich členov a vytvárať im podmienky na aktívny odpočinok.
§ 4
Hlavné úlohy, účel a cieľ
1. Vykonávať organizačnú, odbornú, osvetovú, metodickú a výchovnú činnosť zameranú na rozvoj záhradkárstva.
2. Vytvárať a chrániť životné prostredie a uplatňovať ekologické princípy hospodárenia na pôde.
3. Prispievať k ochrane poľnohospodárskeho pôdneho fondu a jeho využitiu, najmä na zriaďovanie záhradkových osád za účelom pestovania ovocia, zeleniny, viniča, kvetín a ďalších rastlín.
Usilovať o získanie pozemkov a ich trvalé využívanie pre záhradkársku
činnosť.
4. Vyvíjať podnikateľskú činnosť v súlade so všeobecne záväznými právnymi predpismi.
5. Poskytovať odborné, organizačné a právne rady súvisiace s činnosťou zväzu, zriaďovať poradne a organizovať činnosť inštruktorov.
6. Zabezpečovať propagačnú, reklamnú a publikačnú činnosť zameranú na pestovanie ovocia, zeleniny, hrozna, okrasných a liečivých rastlín.
7. Organizovať prednášky, školenia, výstavy, súťaže, zájazdy, exkurzie, kultúrne a iné spoločenské podujatia.
8. Zapájať mládež do záhradkárskej činnosti, najmä prostredníctvom škôl a mládežníckych organizácií.
9. Spolupracovať s ostatnými organizáciami príbuzného zamerania doma aj v zahraničí, byť členom medzinárodných organizácií a zúčastňovať sa medzinárodných podujatí.
10. Základným poslaním zväzu z hľadiska dane z príjmov právnických osôb je najmä : predaj členských preukazov, čestných uznaní, diplomov, stanov, plagátov, vnútrozväzových tlačív a publikácie Poradca záhradkára.
11. Poskytovanie pôžičiek organizačným zložkám, členom, funkcionárom a pracovníkom zväzu.
§ 5
Členstvo
1. Členstvo vo zväze je dobrovoľné. Členom zväzu sa môže stať každý občan Slovenskej republiky, cudzí štátny príslušník s povolením trvalého pobytu na území SR, po dovŕšení 18 rokov veku, ak súhlasí so stanovami zväzu.
2. Za členov zväzu prijíma výbor základnej organizácie. Členstvo vzniká prijatím za člena, zaplatením zápisného a členského príspevku. Ak výbor prijatie zamietne, môže žiadateľ o členstvo požiadať členskú schôdzu, ktorá rozhodne s konečnou platnosťou. V mieste, kde nie je ustanovená základná organizácia, prijatie za člena sprostredkuje okresný výbor zväzu.
3. Mládež do 18 rokov môže byť organizovaná len v záujmových krúžkoch. Členstvo vzniká prijatím do krúžku.
4. Člen zväzu môže byť členom len v jednej základnej organizácii podľa svojho rozhodnutia, prednostne však v tej, kde má pozemok. Na uspokojovanie svojich záujmov môže vyvíjať činnosť aj v iných základných organizáciách zväzu, v ktorých platí len účelový príspevok.
5. Členstvo zaniká :
a) vystúpením, dňom v ktorom bolo písomné oznámenie člena o vystúpení
doručené niektorému členovi výboru,
b) rozhodnutím o zrušení členstva pre nezaplatenie členských príspevkov (riadnych, mimoriadnych alebo účelových príspevkov), pričom členstvo zaniká dňom právoplatnosti tohto rozhodnutia,
c) vylúčením (§ 9 ods. 2 písm. c/ stanov),
d) úmrtím.
6. Členstvo zanikne aj schválením zmluvy o prevode členských práv a povinností na tretiu osobu príslušným výborom základnej organizácie zväzu.
7. Pri ukončení členstva vo zväze z akýchkoľvek dôvodov nemá člen právny nárok na náhradu účelových príspevkov, ktoré počas trvania jeho členstva vo zväze vložil vo forme peňažnej alebo nepeňažnej. Súčasne nemá nárok ani na vrátenie riadneho a mimoriadneho členského príspevku.
§ 6
Práva a povinnosti členov
1. Člen zväzu má právo najmä :
a) voliť a byť volený do všetkých orgánov zväzu,
b) podieľať sa na činnosti zväzu a využívať k tomu jeho zariadenia,
c) zúčastňovať sa na členských schôdzach, rokovaniach, podujatiach zväzu,
d) podávať návrhy, dopyty, sťažnosti, podnety a oznámenia,
e) odvolávať sa proti rozhodnutiam orgánov zväzu v lehote 15 dní odo dňa doručenia rozhodnutia na bezprostredne vyšší zväzový orgán, ktorého rozhodnutie je konečné,
f) ak považuje právoplatné rozhodnutie niektorého z orgánov zväzu za nezákonné alebo odporujúce stanovám, môže požiadať o jeho preskúmanie príslušný súd a to v lehote 30 dní odo dňa, kedy sa o ňom dozvedel, najneskoršie však do 6 mesiacov od rozhodnutia.
2. Člen zväzu má povinnosť najmä :
a) platiť členské a účelové príspevky v stanovených termínoch, ktoré určí republikový výbor zväzu,
b) riadiť sa stanovami zväzu a inými vnútrozväzovými predpismi, plniť povinnosti uložené jeho orgánmi, aktívne sa zapájať do práce vo zväze a zúčastňovať sa na členských schôdzach,
c) dodržiavať všeobecne záväzné právne predpisy a pravidlá občianskeho spolunažívania,
d) chrániť majetok vo vlastníctve alebo užívaní zväzu alebo ostatných členov.
§ 7
Náhrady a odmeny funkcionárom
Funkcionári zväzu v súvislosti s výkonom funkcie majú právo na poskytnutie náhrady výdavkov podľa všeobecne záväzných právnych predpisov. Za splnenie úloh im môže byť priznaná primeraná odmena.
§ 8
Členské preukazy, odznaky a uznania
1. Dokladom o členstve je členský preukaz a známka vydaná príslušným orgánom zväzu, ktorý vystavil a členovi odovzdal výbor základnej organizácie.
2. Členské odznaky vydáva republikový výbor zväzu.
3. Členom, funkcionárom, jednotlivým zložkám zväzu, prípadne iným fyzickým a právnickým osobám, ktoré sa mimoriadne zaslúžili o rozvoj zväzu, môžu byť udelené vyznamenania.
4. V odôvodnených prípadoch môže byť udelené čestné členstvo. Podrobnosti určí republikový výbor zväzu v Smerniciach o čestnom členstve vo zväze.
§ 9
Disciplinárne konanie a disciplinárne opatrenia
1. Menej závažné porušenie zväzovej disciplíny alebo neplnenie a porušenie povinností môžu orgány zväzu členovi vytknúť a poučiť ho o nesprávnosti jeho konania.
2. Za závažné alebo opätovné porušenie zväzovej disciplíny alebo za hrubé porušenie povinností (§ 6 ods. 2 stanov) orgány zväzu uložia niektoré z týchto disciplinárnych opatrení :
a) pokarhanie,
b) verejné pokarhanie,
c) vylúčenie z členstva vo zväze.
Za jedno porušenie zväzovej disciplíny nemožno uložiť niekoľko disciplinárnych opatrení.
3. Podrobnosti o disciplinárnom konaní a ukladaní disciplinárnych opatrení
upravuje disciplinárny poriadok zväzu.
Druhá časť
Druhá časť
Organizácia a orgány zväzu
§ l0
Zásady organizácie zväzu
Zväz sa riadi vo svojej činnosti najmä týmito základnými zásadami :
a) zásadou demokracie, zákonnosti, kolektívneho rozhodovania, vedenia a osobnej zodpovednosti, spolupráce, právom kritiky a sebakritiky a dodržiavania disciplíny,
b) členovia alebo delegáti zväzu volia všetky zväzové orgány od najnižších po najvyššie. Republikový a okresné výbory zväzu môžu vo výnimočných prípadoch doplňovať orgán kooptáciou z náhradníkov,
c) uznesenia vyšších orgánov prijaté v rámci stanov sú pre nižšie orgány a členov záväzné,
d) vyššie orgány zväzu sú povinné pomáhať v práci orgánom nižším,
e) vyšší orgán môže v závažných prípadoch porušenia stanov alebo nezákonného konania navrhnúť odvolanie funkcionára nižšieho orgánu. Z rovnakých dôvodov môže republikový výbor zväzu dvojtretinovou väčšinou prítomných hlasov odvolať funkcionárov republikových orgánov a to aj na návrh nižších organizačných zložiek zväzu,
f) voľby členov do orgánov zväzu na všetkých stupňoch sa vykonávajú na základe rozhodnutia voličov verejným alebo tajným hlasovaním. Člen orgánu zväzu môže vykonávať súčasne viac funkcií len vtedy, ak nie sú tieto funkcie vo vzájomnom kontrolnom vzťahu. Predsedu na všetkých organizačných stupňoch zväzu zastupuje v čase jeho neprítomnosti podpredseda alebo iný člen poverený výborom.
§ l1
Organizačná štruktúra a zásady organizácie
1. Organizačnými zložkami zväzu sú :
a) základné organizácie – vytvorené na územnom princípe
– vytvorené na záujmovom princípe (špecializované),
b) okresné výbory, mestský výbor so sídlom v Bratislave, mestský výbor so
sídlom v Košiciach,
c) republikový výbor so sídlom v Bratislave.
2. V mestách a obciach s väčším počtom základných organizácií môžu na ich návrh okresné výbory vytvárať v záujme koordinácie ich spoločných záležitostí miestne koordinačné výbory. Tvoria ich zástupcovia delegovaní základnými organizáciami.
3. Základné organizácie vytvorené na záujmovom princípe si môžu za účelom koordinácie ich spoločných záležitostí vytvárať špecializované koordinačné výbory. Tvoria ich zástupcovia delegovaní špecializovanými základnými organizáciami. Činnosť koordinačných výborov sa riadi Štatútom, ktorý vydáva republikový výbor zväzu.
4. Rokovanie jednotlivých orgánov upravuje rokovací poriadok.
5. Založenie, zrušenie, zlúčenie alebo rozdelenie základnej organizácie sa uskutočňuje z rozhodnutia členskej schôdze základnej organizácie, ktorá to oznámi okresnému výboru zväzu, pokiaľ nie je v týchto stanovách uvedené inak.
6. Náhradníci orgánov zväzu sa môžu zúčastňovať na rokovaniach orgánov s poradným hlasom.
7. Výbory organizačných zložiek zväzu môžu ustanovovať pre rozvoj jednotlivých činností komisie, ktoré sú ich poradnými orgánmi, napr. :
organizačná komisia
kultúrno-propagačná komisia
disciplinárna komisia
ekonomická komisia
komisia pre prácu s mládežou
a ďalšie podľa potreby.
Členstvo vo zväze nie je podmienkou pre členstvo v poradnom orgáne organizačnej zložky zväzu.
§ l2
Základná organizácia
1. Základnou organizačnou zložkou zväzu je základná organizácia. Základná organizácia môže vzniknúť pri počte najmenej 10 osôb. Pri menšom počte osôb dáva súhlas predstavenstvo republikového výboru zväzu po odporúčaní okresného výboru zväzu.
2. Základná organizácia zväzu plní úlohy podľa stanov, uznesení a podľa vlastného plánu práce a finančného rozpočtu.
3. Ustanovujúcu schôdzu základnej organizácie zvoláva a vedie prípravný výbor v spolupráci s príslušným okresným výborom zväzu.
§ l3
Orgány základnej organizácie
Orgánmi základnej organizácie sú :
1. členská schôdza,
2. výbor,
3. kontrolná a revízna komisia.
§ l4
Členská schôdza
1. Členskú schôdzu zvoláva výbor základnej organizácie podľa potreby a to písomne najmenej raz za rok. Termín členskej schôdze je povinný oznámiť členom najmenej 7 dní vopred. Ak o jej konanie požiada 1/3 členov je výbor povinný schôdzu zvolať. Ak nemožno zaistiť jej zvolanie inak, môže zvolať členskú schôdzu vyšší zväzový orgán. Konanie členskej schôdze výbor oznámi písomne 15 dní vopred okresnému výboru.
2. Členská schôdza prerokúva a schvaľuje najmä :
a) pracovný plán a rozpočet,
b) otázky súvisiace s hospodárskou činnosťou,
c) činnosť a hospodárenie účelových zariadení,
d) návrh na zlúčenie, rozdelenie alebo zrušenie s inou základnou organizáciou,
e) návrhy výboru na udelenie zväzových vyznamenaní,
f) výročnú správu,
g) účtovnú závierku,
h) správu kontrolnej a revíznej komisie,
ch) výšku účelových príspevkov,
i) osadový poriadok, rozsah a druh pracovnej činnosti,
j) volí na obdobie piatich rokov 3 až 19 členný výbor, ktorý zo svojho stredu volí predsedu, podpredsedu, tajomníka a hospodára,
k) volí na obdobie piatich rokov 3 až 5 člennú kontrolnú a revíznu komisiu, ktorá zo svojho stredu volí predsedu a podpredsedu,
l) odvoláva členov výboru a kontrolnej a revíznej komisie,
m) navrhuje kandidátov do okresného výboru zväzu,
n) volí delegátov na okresnú konferenciu v počte určenom okresným výborom podľa smerníc republikového výboru zväzu.
3. V prípade zrušenia, zlúčenia a rozdelenia základnej organizácie zväzu je členská schôdza uznášaniaschopná, ak je prítomných 2/3 všetkých členov. Na platnosť uznesenia sa vyžaduje 2/3 väčšina hlasov prítomných členov.
§ l5
Výbor základnej organizácie
1. Výbor základnej organizácie riadi činnosť základnej organizácie v súlade so stanovami a úlohami zväzu a zodpovedá za jej činnosť v rámci schváleného pracovného a finančného plánu, hospodári so zverenými prostriedkami základnej organizácie a zabezpečuje plnenie všetkých úloh organizácie. Za svoju činnosť zodpovedá členskej schôdzi a vyšším zväzovým orgánom.
2. Na ustanovujúcej schôdzi volí spomedzi seba predsedu, podpredsedu, tajomníka, hospodára a podľa potreby ďalších funkcionárov.
3. Schôdze výboru sa zvolávajú podľa potreby, najmenej však raz za 3 mesiace. Schôdza výboru sa musí zvolať aj vtedy, ak o to požiada najmenej 1/3 členov výboru, alebo vyšší zväzový orgán.
4. Do pôsobnosti výboru základnej organizácie patrí najmä:
a) prijímať nových členov,
b) zabezpečovať úlohy organizácie a uzatvárať zmluvy o nájme a podnájme,
c) zabezpečovať pravidelný výber všetkých príspevkov a riadny odvod členských a mimoriadnych členských príspevkov,
d) pripravovať návrh pracovného plánu a rozpočtu, spracovať výročnú správu, účtovnú závierku,
e) vypracovať správu o činnosti vrátane hospodárskej činnosti,
f) ukladať disciplinárne opatrenia ako disciplinárny orgán I. stupňa,
g) podľa uznesenia členskej schôdze ustanovovať pracovné a odborné komisie a poverovať ich, prípadne členov organizácie vykonávaním jednotlivých úloh,
h) ustanovovať krúžok mládeže a poverovať odborne vyspelých členov jeho vedením,
ch) navrhovať udelenie zväzových vyznamenaní,
i) rozhodovať o zrušení členstva pre nezaplatenie členských príspevkov v lehote najneskôr do konca príslušného kalendárneho roka.
5. Neodkladné záležitosti prislúchajúce do pôsobnosti výboru základnej organizácie vybavujú predseda a tajomník. Ich opatrenia musia byť však dodatočne schválené výborom základnej organizácie na jeho najbližšej schôdzi.
§ l6
Kontrolná a revízna komisia
1. Kontrolná a revízna komisia kontroluje najmä plnenie plánu činnosti a hospodárenie výboru. O svojej činnosti podáva najbližšej členskej schôdzi písomnú správu. Súhrnnú písomnú správu o svojej činnosti za celé funkčné obdobie predkladá kontrolná a revízna komisia členskej schôdzi, ktorej zodpovedá za výkon svojej funkcie.
2. Členovia kontrolnej a revíznej komisie majú právo zúčastňovať sa na schôdzach výboru s hlasom poradným.
3. Kontrolná a revízna komisia sa skladá z predsedu, podpredsedu a ďalších členov zvolených na členskej schôdzi.
4. Vo svojej činnosti sa kontrolná a revízna komisia riadi smernicami vydanými republikovým výborom zväzu.
§ l7
Špecializované organizácie
Pôsobnosť základných organizácií vytvorených na záujmovom princípe nie je obmedzená.
§ l8
Na činnosť špecializovaných základných organizácií sa primerane vzťahujú ustanovenia stanov týkajúce sa základných organizácií.
§ l9
Okresná organizácia
1. Úlohou okresnej organizácie zväzu je usmerňovať a koordinovať prácu základných organizácií a zabezpečovať plnenie úloh zväzu v územnom obvode okresu.
Na území hlavného mesta SR Bratislavy a v Košiciach pôsobnosť okresnej organizácie vykonávajú mestské výbory zväzu.
2. Orgánmi okresnej organizácie sú :
a) okresná konferencia,
b) okresný výbor,
c) predstavenstvo okresného výboru,
d) okresná kontrolná a revízna komisia.
§ 20
Okresná konferencia
1. Okresná konferencia sa schádza raz za 5 rokov v období pred zjazdom zväzu v termíne určenom republikovým výborom zväzu. Zvoláva ju okresný výbor zväzu 14 dní vopred s uvedením programu rokovania. Mimoriadnu konferenciu zvoláva okresný výbor, v prípade potreby podľa uznesenia republikového výboru zväzu alebo ak o to požiada aspoň 1/3 základných organizácií.
2. Okresnú konferenciu tvoria delegáti zvolení na členských schôdzach základných organizácií. Členovia okresného výboru zväzu a okresnej kontrolnej a revíznej komisie a ich náhradníci pokiaľ nie sú zvolení za delegátov sa konferencie zúčastňujú s hlasom poradným. Okresnú konferenciu riadi pracovné predsedníctvo zvolené konferenciou.
3. Okresná konferencia najmä :
a) prerokúva a schvaľuje správu o činnosti a hospodárení okresného výboru a súhrnnú správu okresnej kontrolnej a revíznej komisie,
b) prerokúva a schvaľuje plán spoločenskej a hospodárskej činnosti okresnej organizácie,
c) určuje úlohy okresným orgánom na budúce funkčné obdobie v súlade s hlavnými úlohami zväzu,
d) rokuje a uznáša sa o návrhoch výboru, kontrolnej a revíznej komisie a základných organizácií,
e) volí 7 až 35 členov okresného výboru a 1 až 4 náhradníkov, 3 až 9 členov okresnej kontrolnej a revíznej komisie a 1 až 3 náhradníkov, na funkčné obdobie 5 rokov a delegátov na zjazd v počte, ktorý určí republikový výbor zväzu,
f) navrhuje kandidátov do republikového výboru zväzu.
§ 2l
Okresný výbor
1. Okresný výbor riadi činnosť okresnej organizácie medzi okresnými konferenciami. Z členov okresného výboru volí predstavenstvo v počte 5 až 11 členov, vrátane predsedu, podpredsedu, tajomníka, hospodára a ďalších členov predstavenstva.
2. Do pôsobnosti okresného výboru patrí najmä :
a) plniť uznesenia republikových orgánov a okresnej konferencie a dozerať na
plnenie týchto uznesení základnými organizáciami,
b) usmerňovať základné organizácie a pomáhať im pri plnení úloh zväzu,
c) pripravovať a zvolávať konferenciu,
d) rokovať o plánoch spoločenskej a hospodárskej činnosti, o rozpočte a
účtovnej závierke okresného výboru,
e) prerokúvať a predkladať okresnej konferencii správy o činnosti a
hospodárení okresnej organizácie, ako i návrhy, ktorých prerokúvanie
patrí do pôsobnosti konferencie,
f) hospodáriť so zvereným majetkom v súlade s hospodárskym plánom,
dozerať na hospodárenie vo vlastných zariadeniach alebo iných na základe
poverenia,
g) zriaďovať pracovné komisie ako poradné orgány a zriaďovať poradne,
h) udeľovať zväzové vyznamenania,
ch) zrušiť alebo rozdeliť v odôvodnených prípadoch základnú organizáciu zväzu rozhodnutím.
3. Okresný výbor sa schádza podľa potreby, najmenej dvakrát do roka. Schôdze výboru zvoláva predstavenstvo, ktoré je tiež povinné zvolať schôdze výboru, ak o to požiada aspoň 1/3 členov okresného výboru s uvedením programu rokovania alebo vyšší zväzový orgán. Schôdzu okresného výboru riadi predseda alebo iný ním poverený člen výboru. Okresný výbor môže podľa potreby zvolávať aktívy funkcionárov základných organizácií.
4. Okresný výbor predkladá pravidelné správy, podnety a návrhy zo svojej činnosti republikovému výboru. So súhlasom republikového výboru zväzu môže zriadiť pre plnenie úloh sekretariát okresného výboru.
5. Okresný výbor za svoju činnosť zodpovedá okresnej konferencii a vyšším orgánom zväzu.
§ 22
Predstavenstvo okresného výboru
1. Predstavenstvo okresného výboru riadi činnosť medzi schôdzami okresného výboru podľa jeho uznesení a vypracovaného programu. Za svoju činnosť zodpovedá okresnému výboru.
2. Predstavenstvo sa schádza podľa potreby, najmenej však raz za tri mesiace. Schôdze predstavenstva zvoláva a riadi predseda alebo ním poverený člen predstavenstva.
3. V neodkladných prípadoch môže predstavenstvo rozhodnúť i o veciach, ktoré patria do pôsobnosti okresného výboru. Svoje rozhodnutia však musí predložiť na schválenie okresnému výboru na jeho najbližšej schôdzi.
4. Mimoriadne a neodkladné záležitosti patriace do pôsobnosti predstavenstva okresného výboru môže riešiť predseda a tajomník. Ich opatrenia musia však byť dodatočne schválené predstavenstvom okresného výboru zväzu na jeho najbližšej schôdzi.
§ 23
Okresná kontrolná a revízna komisia
1. Okresná kontrolná a revízna komisia kontroluje hospodárenie okresného výboru a vykonáva revíziu jeho hospodárskej a inej činnosti. Usmerňuje činnosť kontrolných a revíznych komisií v základných organizáciách zväzu a poskytuje im pomoc.
2. V závažných prípadoch vykonáva kontroly a revízie na základných organizáciách.
3. O výsledkoch svojej činnosti podáva okresná kontrolná a revízna komisia písomnú správu okresnému výboru. Súhrnnú písomnú správu o svojej činnosti za celé funkčné obdobie podáva okresnej konferencii, ktorej tiež zodpovedá za riadny výkon svojej funkcie.
4. Okresná kontrolná a revízna komisia sa skladá z predsedu, podpredsedu a ďalších členov zvolených na okresnej konferencii. Predsedu a podpredsedu si volia členovia spomedzi seba.
5. Členovia okresnej kontrolnej a revíznej komisie majú právo zúčastňovať sa na schôdzach okresného výboru a konferenciách s hlasom poradným. Predseda okresnej kontrolnej a revíznej komisie alebo ním poverený člen okresnej kontrolnej a revíznej komisie sa zúčastňuje na schôdzach predstavenstva okresného výboru s hlasom poradným.
6. Vo svojej činnosti sa okresná kontrolná a revízna komisia riadi smernicami o kontrolnej a revíznej činnosti.
Republikové orgány zväzu
§ 24
Republikové orgány
1. Republikovými orgánmi zväzu sú :
a) zjazd,
b) republikový výbor,
c) predstavenstvo republikového výboru,
d) republiková kontrolná a revízna komisia.
§ 25
Zjazd
1. Vrcholným orgánom zväzu je zjazd.
2. Zjazd sa schádza raz za päť rokov. Zvoláva ho republikový výbor zväzu. Jeho zvolanie oznámi najmenej jeden mesiac pred jeho konaním s uvedením programu rokovania. Mimoriadny zjazd zvoláva republikový výbor zväzu, ak o to požiada 2/3 členov republikového výboru zväzu alebo 1/3 základných organizácií.
3. Zjazdu sa zúčastňujú s hlasom rozhodujúcim delegáti zvolení na okresných konferenciách zväzu. Členovia republikového výboru zväzu, republikovej kontrolnej a revíznej komisie a ich náhradníci, pokiaľ nie sú zvolení za delegátov na zjazd, sa zjazdu zúčastňujú s hlasom poradným. Zjazd riadi zvolené pracovné predsedníctvo.
4. Zjazd zväzu :
a) schvaľuje rokovací a volebný poriadok zjazdu,
b) určuje hlavné úlohy činnosti,
c) volí vrátane predsedu a tajomníka najviac 47 členov republikového výboru, 7 náhradníkov, 15 členov republikovej kontrolnej a revíznej komisie a 5 náhradníkov na funkčné obdobie 5 rokov,
d) rokuje a uznáša sa o návrhu stanov a o ich zmenách alebo doplnkoch,
e) prerokúva a schvaľuje správu republikového výboru o činnosti a hospodárení zväzu a súhrnnú správu republikovej kontrolnej a revíznej komisie,
f) rokuje a uznáša sa o návrhoch republikového výboru a republikovej kontrolnej a revíznej komisie,
g) uznáša sa o zásadných záležitostiach hospodárskej povahy zväzu,
h) stanovuje znak zväzu,
ch) uznáša sa o zániku zväzu.
§ 26
Republikový výbor
Odstavec zarovnaný do bloku.
§ 27
Predstavenstvo republikového výboru
1. Riadi činnosť zväzu medzi zasadaniami republikového výboru v súlade s jeho uzneseniami. Rozhoduje o neodkladných záležitostiach, ktoré spadajú do pôsobnosti republikového výboru. O prijatom uznesení informuje najbližšie zasadanie.
2. Schádza sa najmenej raz za dva mesiace. Schôdze predstavenstva zvoláva predseda a tajomník. Schôdze riadi predseda alebo iný ním poverený člen predstavenstva. Za svoju činnosť zodpovedá republikovému výboru. Účasť predsedu a tajomníka je nutná, pokiaľ predstavenstvo nerozhodne inak.
3. Prerokúva návrh ročného rozpočtu zväzu, ktorý predkladá na schválenie republikovému výboru.
4. Spravuje majetok zväzu a zveruje ho organizačným zložkách na plnenie úloh zväzu.
5. Predstavenstvo ako disciplinárny orgán rozhoduje podľa stanov zväzu.
6. Schvaľuje zväzové vyznamenania.
7. Schvaľuje na návrh tajomníka republikového výboru najmä organizačný a pracovný poriadok pracovníkov zväzu.
8. Podľa potreby zvoláva aktívy funkcionárov okresných organizácií.
9. Mimoriadne a neodkladné záležitosti patriace do pôsobnosti predstavenstva alebo republikového výboru, môže riešiť predseda a tajomník. O prijatom uznesení informuje najbližšie zasadanie.
§ 28
1.Republikový výbor je najvyšším riadiacim a výkonným orgánom zväzu
v období medzi zasadaniami zjazdu a usmerňuje činnosť všetkých nižších
orgánov zväzu.
2. Do pôsobnosti republikového výboru patrí najmä :
a) voliť na schôdzi republikového výboru 2 podpredsedov a ďalších 7 členov predstavenstva,
b) odvolávať a doplňovať členov predstavenstva republikového výboru a odvolávať funkcionárov republikových orgánov (§ 10 písm. e/ stanov),
c) realizovať opatrenia na splnenie uznesení zjazdu a plniť úlohy zväzu,
d) riadiť činnosť zväzu, kontrolovať a hodnotiť plnenie úloh zväzu,
e) schvaľovať návrh plánu spoločenskej a hospodárskej činnosti zväzu a zabezpečovať jeho riadne plnenie,
f) prerokúvať a schvaľovať návrh rozpočtu republikového výboru a okresných organizácií a ich finančné zabezpečenie,
g) prerokúvať a schvaľovať výročné správy o spoločenskej a hospodárskej činnosti a účtovné závierky zväzu a okresných organizácií,
h) pripravovať a zvolávať zjazd,
ch) prerokúvať a predkladať zjazdu správy o činnosti a hospodárení zväzu, prerokovanie ktorých patrí do pôsobnosti zjazdu,
i) rozhodovať o odvolaniach proti rozhodnutiu predstavenstva republikového výboru zväzu,
j) určovať výšku zápisného, členských a účelových príspevkov, termíny ich platenia a odvody medzi organizačnými zložkami zväzu a zriaďovať fondy na rozvoj záhradkárskej činnosti,
k) predkladať návrhy na udelenie štátnych a rezortných vyznamenaní,
l) delegovať zástupcov na rokovanie organizačných zložiek a orgánov zväzu,
m) zakladať, rušiť obchodné spoločnosti a vkladať alebo vynímať z nich majetok zväzu za účelom efektívneho využitia majetku zväzu,
n) vydávať v súlade so stanovami zväzu, právnymi predpismi a potrebami zväzu vo svojej pôsobnosti zväzové smernice, organizačné a iné pokyny najmä v otázkach organizačno-riadiacej a kontrolnej činnosti, schvaľovať rokovací poriadok, plánovanie a zásady hospodárenia s majetkom zväzu, ako aj iným majetkom,
o) preniesť časť svojej pôsobnosti na predstavenstvo republikového výboru a na nižšie orgány s výnimkou pôsobností uvedených v ust. § 26 ods. 2 písm. a, b, j, a ods. 3 a 8 stanov,
p) zriaďovať pracovné komisie, ako poradné orgány republikového výboru zväzu,
q) schvaľovať a meniť organizačnú štruktúru zväzu a jeho organizačných zložiek.
3. Republikový výbor je oprávnený vo výnimočných prípadoch po predchádzajúcom rokovaní na aktíve zástupcov okresných výborov za prítomnosti nadpolovičnej väčšiny členov, 2/3 väčšinou prítomných členov vykonať nutné zmeny v stanovách. O prijatom uznesení informuje najbližší zjazd.
4. Republikový výbor sa schádza podľa potreby najmenej však 2 krát do roka. Schôdzu zvoláva predstavenstvo republikového výboru najmenej 7 dní vopred s uvedením programu rokovania. Predstavenstvo je povinné zvolať schôdzu republikového výboru s uvedením predmetu rokovania, ak o to požiada 2/3 členov republikového výboru zväzu.
5. Rokovanie republikového výboru riadi predseda alebo iný ním poverený člen. Účasť predsedu a tajomníka je nutná, pokiaľ republikový výbor nerozhodne inak.
6. Republikový výbor je za svoju činnosť zodpovedný zjazdu.
7. Členovia republikového výboru sú povinní spolupracovať s nižšími organizačnými zložkami.
8. Republikový výbor na plnenie svojich úloh zriaďuje sekretariát republikového výboru zväzu.
Republiková kontrolná a revízna komisia
1. Kontroluje plnenie plánu a rozpočet republikového výboru. Kontroluje tiež činnosť a hospodárenie okresných výborov aspoň raz za ich funkčné obdobie. V závažných prípadoch republiková kontrolná a revízna komisia môže vykonávať kontroly a revízie na všetkých organizačných zložkách zväzu. Usmerňuje činnosť kontrolných a revíznych komisií na nižších organizačných zložkách zväzu.
2. O výsledku svojej činnosti podáva republiková kontrolná a revízna komisia písomnú správu republikovému výboru. Súhrnnú písomnú správu o svojej činnosti za celé funkčné obdobie podáva zjazdu, ktorému tiež zodpovedá za svoju činnosť. Zjazd schvaľuje činnosť Republikovej kontrolnej a revíznej komisie.
3. Republiková kontrolná a revízna komisia volí z jej členov predsedu a podpredsedu. Skladá sa najviac z 15 členov a 5 náhradníkov.
4. Členovia republikovej kontrolnej a revíznej komisie majú právo zúčastniť sa na schôdzi republikového výboru s hlasom poradným. Predseda republikovej kontrolnej a revíznej komisie alebo ním poverený člen zúčastňuje sa na schôdzach predstavenstva republikového výboru s hlasom poradným.
§ 29
Sekretariát Republikového výboru
1. Republikový výbor na plnenie bežných úloh zriaďuje sekretariát republikového výboru zväzu (ďalej len „sekretariát“), ktorý je jeho výkonným orgánom. Sekretariát plní úlohy na základe uznesení republikových orgánov zväzu, zabezpečuje ich plnenie na nižších organizačných zložkách a z toho vyplývajúcu kontrolnú a dohliadaciu činnosť. Sekretariát republikového výboru riadi tajomník republikového výboru, ktorý je vedúcim organizácie. Túto funkciu vykonáva v pracovnom pomere.
2. Na pracovno-právne vzťahy pracovníkov zväzu sa vzťahuje Zákonník práce, pracovný poriadok, organizačný poriadok a ostatné pracovno-právne predpisy.
Tretia časť
Spoločné a záverečné ustanovenia
§ 30
Hospodárska činnosť a hospodárenie zväzu
1. Zväz vlastní majetkové hodnoty, s ktorými hospodári a udržuje ich podľa všeobecne záväzných právnych predpisov. Majetok zväzu je nedotknuteľným vlastníctvom zväzu a slúži výhradne na plnenie úloh zväzu v súlade so zásadami hospodárenia s majetkom zväzu.
2. Republikový výbor a dotované okresné výbory zväzu hospodária podľa schváleného plánu činnosti a rozpočtu. Okresné výbory získavajú prostriedky na činnosť z dotácií republikového výboru alebo vlastných príjmov.
3. Základné organizácie hospodária s vlastným majetkom v súlade so zásadami hospodárenia s majetkom zväzu. Na účinnosť zmluvy o prevode vlastníctva nehnuteľného majetku zväzu treba schválenie predstavenstva republikového výboru zväzu, ak takéto schválenie vyžadujú zásady hospodárenia s majetkom zväzu.
4. Povinnosťou všetkých organizačných zložiek a orgánov je čo najhospodárnejšie využívať a všemožne chrániť majetok zväzu.
5. Organizačné zložky získavajú finančné prostriedky na plnenie úloh zväzu :
a) z členských príspevkov a zápisného,
b) z výnosu vlastného hospodárenia a ďalšej činnosti,
c) z výnosov akcií, cenných papierov,
d) z príspevkov na činnosť poskytnutých príslušnými orgánmi,
e) z iných príjmov.
6. Republikový výbor na podporu rozvoja činnosti zväzu môže zriaďovať účelové fondy. Podrobnosti o tvorbe a použití prostriedkov týchto fondov na jednotlivých organizačných stupňoch určí republikový výbor zväzu v osobitnom štatúte.
§ 31
Právne úkony, zastupovanie zväzu a jeho
organizačných zložiek
1. Zväz a jeho organizačné zložky môžu nadobúdať práva a zaväzovať sa len pokiaľ to nie je v rozpore so všeobecne záväznými právnymi predpismi a stanovami zväzu.
2. Zväz a jeho organizačné zložky môžu nadobúdať práva a zaväzovať sa vlastným menom (sú samostatnými právnickými osobami) a nesú tiež samostatnú majetkovú zodpovednosť.
Právnickými osobami sú:
a) Slovenský zväz záhradkárov Republikový výbor,
b) Slovenský zväz záhradkárov Okresný výbor,
c) Slovenský zväz záhradkárov Mestský výbor,
d) Slovenský zväz záhradkárov Základná organizácia.
Štatutárnymi orgánmi organizačných zložiek sú ich výbory. V ich mene vystupujú a konajú navonok predseda a tajomník, prípadne iný písomne poverený člen výboru. Tieto osoby podpisujú písomnosti tak, že svoje podpisy s uvedením mena, priezviska a funkcie pripojujú k názvu organizácie (k pečiatke). Nadriadená organizačná zložka nezodpovedá za záväzky podriadenej organizačnej zložky a naopak.
3. Oprávnenie zastupovať zväz navonok vzniká tiež udelením písomného plnomocenstva orgánom na to oprávneným podľa týchto stanov, v plnomocenstve musí byť vymedzený rozsah splnomocnenia.
4. Účasť členov na rokovaniach orgánov zväzu je zastupiteľná iným členom príslušného orgánu na základe plnomocenstva, s výnimkou delegátov zjazdu.
5. Orgány zväzu na všetkých stupňoch sú schopné uznášať sa, ak je prítomná nadpolovičná väčšina členov príslušného orgánu. Na platnosť uznesenia orgánov zväzu je potrebná nadpolovičná väčšina hlasov prítomných členov orgánu, pokiaľ v týchto stanovách nie je uvedené inak. V prípade, ak sa do 30 minút po uplynutí času stanoveného v pozvánke nezíde nadpolovičná väčšina členov základnej organizácie zväzu je základná organizácia zväzu uznášaniaschopná, ak je prítomná 1/3 všetkých jej členov.
Vo výnimočných a neodkladných prípadoch môžu štatutárni zástupcovia organizačných zložiek zväzu len v prípade, ak ide o rokovanie orgánov zväzu uvedených v §§ 15, 22, 27 stanov zväzu požiadať členov týchto orgánov, aby o návrhu rozhodli aj mimo schôdze (rozhodovanie per rollam). Ak niektorý člen orgánu uplatní k návrhu pripomienky alebo s ním nesúhlasí, o návrhu sa musí rozhodnúť na riadnej schôdzi.
6. Na doručovanie písomností v rámci zväzu sa primerane použijú ustanovenia zákona o správnom konaní.
§ 32
Informovanie členstva
1. Na prerokovanie dôležitých otázok a na dosiahnutie zvýšenej informovanosti členskej základne zvolávajú republikový výbor a okresné výbory zväzu, prípadne i predstavenstvá, podľa potreby aktívy predsedov a tajomníkov, prípadne iných funkcionárov základných a okresných organizácií.
2. Uznesenia orgánov zväzu, ktoré sa týkajú jeho členov a iné skutočnosti sa oznamujú členom odborným časopisom, Spravodajcom, listami, členskými správami, obežníkmi vydávanými organizačnými zložkami zväzu a iným vhodným spôsobom.
3. Rozhodnutie orgánov zväzu v závažných veciach najmä o neprijatí za člena, uložení disciplinárnych opatrení sa členom oznamujú vždy písomne so zdôvodnením a poučením o opravnom prostriedku.
§ 33
Zrušenie a zánik zväzu
1. Zväz zanikne, ak sa o tom uznesie zjazd 2/3 väčšinou hlasov zvolených delegátov. Ustanovenia § 20 Obč. zákonníka a § 70 až 75 ods. 2 Obch. zákonníka sa použijú primerane. Pri zrušení nižšej organizačnej zložky určí republikový výbor, či zaniká s likvidáciou alebo bez likvidácie a na koho prechádza majetok a záväzky zrušenej organizačnej zložky. Štatutárny orgán takejto organizačnej zložky je povinný do 10 dní po jej zrušení odovzdať písomnosti týkajúce sa práv a záväzkov vrátane pečiatky nadriadenej organizačnej zložke.
2. Ak zo závažných dôvodov nebude možné zjazd zvolať, rozhodne o zániku republikový výbor 2/3 väčšinou všetkých členov.
3. S majetkom zväzu sa pri zániku naloží podľa rozhodnutia zjazdu alebo republikového výboru s tým, že likvidáciu majetku vykoná likvidátor, ktorého menuje, niektorí z uvedených orgánov. Odmenu likvidátorovi určí republikový výbor zväzu.
§ 34
Pôsobnosť stanov
Na konanie v zmysle týchto stanov sa nevzťahujú ustanovenia zákona o správnom konaní, pokiaľ nie je v stanovách uvedené inak.
§ 34a
Výklad pojmov
1. Záhradkovou osadou sa rozumie pre účely členstva vo zväze súbor pozemkov (najmenej 5) spravidla spoločne alebo individuálne oplotených, so spoločnými cestami, inžinierskymi sieťami a rozvodmi. Právna forma užívania takýchto pozemkov v nájme alebo vlastníctve nemá vplyv na povahu členstva vo zväze.
2. Príslušné organizačné zložky zväzu sú oprávnené v rámci písomného styku vo zväze ale aj voči tretím osobám používať pri názve organizačnej zložky zväzu skratky : ZO SZZ, OV SZZ, P-OV SZZ, MV SZZ, P-MV SZZ, RV SZZ, P-RV SZZ, avšak pri zmluvných vzťahoch sú povinné používať a označovať názov právnickej osoby pod akým vystupujú v zmysle ust. § 31 ods. 2 týchto stanov.
3. Pokiaľ sa v týchto stanovách upravujú kompetencie okresného výboru zväzu, predstavenstva okresného výboru zväzu a okresnej kontrolnej a revíznej komisie zväzu, tieto kompetencie sa v celom rozsahu vzťahujú aj na organizačné zložky zväzu a to mestský výbor so sídlom v Bratislave a mestský výbor so sídlom v Košiciach.
§ 35
Prechodné ustanovenia
Pokiaľ ku dňu účinnosti týchto stanov nedošlo k zániku hospodárskych zariadení zväzu určí republikový výbor zväzu či zanikajú s likvidáciou alebo bez likvidácie a na koho prechádza majetok a záväzky hospodárskeho zariadenia.
§ 36
Účinnosť
1. Stanovy zväzu prijal VI. zjazd zväzu dňa 12. 11. 1995, ktoré zaregistrovalo MV SR rozhodnutím č. VVS/1-909/90-51-1 dňa 5.12.1995.
2. Dodatok č.1 k stanovám zväzu prijal VII. zjazd zväzu dňa 19. 11. 2000 a MV SR ho vzalo na vedomie dňa 3.1.2000 pod č.VVS/1-909/90-51-2.
3. Dodatok č. 2 k stanovám zväzu prijal VIII. zjazd zväzu dňa 20. 11. 2005 a MV SR ho vzalo na vedomie dňa 4.7.2006 pod č.VVS/1-909/90-51-3.
4. Dňom registrácie stanov zväzu na MV SR a dňom keď MV SR vzalo na vedomie jednotlivé dodatky nadobúdajú tieto účinnosť.
5. Prijatím a registráciou týchto stanov strácajú platnosť doterajšie stanovy, ktorých zmenu vzalo MV SR na vedomie dňa 3.1.2001 pod č. VVS/1-909/90-51-2.
Celý dokument si môžete stiahnuť tu:
stanovyszz
- Posted in: Dokumenty SZZ